Знайдена перша акула-вегетаріанець

Опубликованно 15.11.2018 00:42

Знайдена перша акула-вегетаріанець

Сама назва акул стало синонімом жорстокого хижака, однак нові спостереження каліфорнійських біологів показують, що це не завжди справедливо. Невеликі молот-риби, широко поширені в американського узбережжя Атлантики і Тихого океану, виявилися здатні при необхідності харчуватися і рослинною їжею. Про всеїдність цих акул вчені розповідають в статті, опублікованій в журналі Proceedings of the Royal Society B.

Деякі строго м'ясоїдні тварини цілком здатні з'їдати і деякі рослини, виникаючі під руку, але нездатні їх перетравити з-за занадто простого, короткого кишечника, пристосованого тільки під перетравлення багатою білками тваринної їжі. Справжні всеїдні повинні мати можливість засвоювати і рослинні волокна, але від акул цього ніхто не очікував, так що відкриття Саманти (Samantha Leigh) і її колеги з Каліфорнійського університету в Ірвайні стало справжньою сенсацією.

Малоголовые молот-риби (Sphyrna tiburo) досягають довжини трохи більше метра і масою до 10 кілограмів, харчуючись молюсками і рибою. Ще в 2007 році вчені вперше помітили у них підозрілу звичку жувати придонні водорості. У деяких випадках вміст шлунків цих риб складалося з рослин більш ніж на 60 відсотків. З тих пір вважалося, що акули лише поглинають рослинну масу, не отримуючи з неї поживних речовин: наприклад, випадково захоплюючи під час активного полювання на ховаються серед заростей кальмарів.

Однак Саманта і її співавтори вирішили перевірити це в експериментах. Для початку вони виростили достатні кількості морських водоростей, які підгодовували содою, містить слаборадиоактивний вуглець-13. Ці рослини становили до 90 відсотків їжі, на якій протягом трьох тижнів тримали п'ять спійманих у Флоридському затоці акул. Лише 10 відсотків дієти риб припадало на молюсків. Автори аналізували склад їх виділень, а потім приспали акул і досліджували їх шлунково-кишковий тракт.

Ця робота показала, що молот-риби дійсно здатні засвоювати поживні речовини з рослинної їжі і володіють необхідними для цього клітинними і біохімічними механізмами. Вуглець-13 виявився в їх крові та тканинах печінки, показавши, що вони успішно перетравлюють рослинні волокна. За оцінкою вчених, рибам вдавалося витягати до половини речовин, що містилися у водоростях. Біохімічний аналіз показав, що у них є й ферменти, необхідні для того, щоб бути по-справжньому всеїдними акулами.

До речі, знахідка вказує не тільки на нові дієтичні здібності молот-риб, але й змушує по-новому поглянути на харчові та екологічні взаємодії між живими організмами, що населяють теплі прибережні води Тихого океану й Атлантики. Квіткові водорості, якими так активно харчуються ці акули, складають базу місцевих екосистем, і молот-риби, як виявилося, можуть вносити помітний внесок у їх динаміку, харчуючись не тільки растительноядными організмами, але і самими водоростями.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що рибалки зловили рідкісну акулу, яка пережила динозаврів.