Найбільші птахи в історії виявилися практично сліпими

Опубликованно 16.11.2018 03:24

Найбільші птахи в історії виявилися практично сліпими

Эпиорнисовые, найбільші з коли-небудь жили птахів, мабуть, вели нічний спосіб життя і були майже сліпими, повідомляється в Proceedings of the Royal Society B. Американські біологи прийшли до такого висновку після того, як реконструювали і проаналізували эндокран (рельєф на внутрішній стороні черепної коробки) двох видів эпиорнисов.

Эпиорнисовые птиці мешкали на Мадагаскарі і, мабуть, були винищені людьми від 500 до тисячі років тому. За знайденим решткам відомо, що це були найбільші птахи на планеті. За оцінками дослідників, эпиорнисы могли важити понад 400 кілограмів і досягати трьох метрів у висоту. Эпиорнисы ставилися до групи безкілевих птахів (страуси, казуари або ему), а судячи з генетичним даними, їх найближчими родичами були новозеландські ківі, птиці з дуже поганим зором, але хорошим нюхом, які ведуть нічний спосіб життя. Однак відомостей про спосіб життя эпиорнисов дуже мало. Раніше палеонтологи тільки двічі дослідили будову мозку эпиорнисов (одна з робіт була опублікована в 1942 році) і виявили, що зорові частки мозку у цих птахів дуже маленькі.

Біологи з Техаського університету в Остіні Крістофер Торрес (Christopher Torres) і Джулія Кларк (Julia Clarke) вирішили вивчити будову мозку эпиорнисов сучасними методами в надії дізнатися більше про звички цих птахів. Вчені з допомогою комп'ютерної томографії реконструювали і проаналізували эндокраны двох видів эпиорнисов, Aepyornis maximus і A. Hildebrandti. Скелети цих птахів зберігаються в Національному музеї природної історії в Парижі. В основному автори звертали увагу на розміри зорової кори і нюхових цибулин в мозку эпиорнисов. Для порівняння дослідники реконструювали эндокраны однією з танагрових і куликовых птахів, а також використовували вже известныеданные про розмір нюхових цибулин у 11 видів вимерлих і нині живучих безкілевих птахів.

Результати реконструкції показали, що зорова кора у обох видів эпиорнисов була сильно зменшена порівняно з іншими птахами за винятком ківі. З цього вчені зробили висновок, що у эпиорнисов, також, як і у ківі було дуже поганий зір і вони вели нічний спосіб життя. При цьому нюхові цибулини у A. maximus, як і у ківі, були досить великими, а у A. hildebrandti вони були менше. Дослідники прийшли до висновку, що великі нюхові цибулини і маленькі розміри зорової кори були характерні для загального предка ківі і эпиорнисовых птахів. Пізніше, в процесі еволюції у A. hildebrandti нюхові цибулини зменшилися. Судячи з филогенетическому аналізу, які провели автори дослідження, великі нюхові цибулини були характерні для безкілевих птахів, що мешкають в лісі, а маленькі — для тих, хто жив на відкритих просторах. З цього вчені зробили висновок, що A. maximus був лісовим мешканцем, а A. hildebrandti волів вкриті травою рівнини.

Нещодавно зоологи переглянули класифікацію эпиорнисовых птахів і виділили найбільшого їх представника в окремий рід. Птахів, які могли важити 640 кілограмів, назвали Vorombe titan.