Вчені: Динозаври несли кольорові яйця

Опубликованно 06.12.2018 05:39

Вчені: Динозаври несли кольорові яйця

У минулому році Ясміна Вайман (Jasmina Wiemann) з Єля, що спеціалізується на молекулярної палеобиологии, опублікувала роботу про кольорові пігменти в яйцях овираптозавров роду Heyuannia, які жили близько 70 млн років тому: виявилося, що в шкаралупі овираптозавровых яєць можна знайти червоно-коричневий протопорфирин і синьо-зелений білівердин. Це була дійсно велика новина – раніше вважалося, що яйця у всіх стародавніх ящерів були безбарвно-білими, як у нинішніх крокодилів, і що кольорова шкаралупа з'явилася тільки у птахів.

У новій статті в Nature та ж Ясміна Вайман і її колеги з Боннського університету та Американського музею природної історії пишуть, що пофарбовані яйця, мабуть, у динозаврів були звичайною справою. Дослідники порівняли склад яєчної шкаралупи від 15 динозаврів і вимерлих птахів, додавши до них яйця курей, крячків, ему і алігаторів. Замість хімічних методів аналізу, для яких потрібно розтирати в порошок шкаралупу, автори роботи скористалися рамановской микроспектроскопией, в якій молекулярний склад об'єкта можна визначити за допомогою променів лазера.

Яйця динозаврів виявилися досить різноманітними за кольором і по візерунку. У хижого дейнониха яєчна шкаралупа була блакитно-зеленою, у троодонтид – блакитно-зеленою, бежевій або білої і т. д., причому на багатьох яйцях на фоновий колір накладався більш темний візерунок з протопорфірину. Всі динозаври, чиї яйця виявилися пофарбовані, ставилися до групи теропод, які найближче стоять до сучасним птахам. Тобто кольорова шкаралупа, яка вважалася суто пташиним еволюційним досягненням, з'явилася набагато раніше самих птахів. (Деякі сучасні птахи, наче курей і папуг, відкладають білі яйця, але у них шкаралупа, ймовірно, обесцветилась вдруге в ході якихось еволюційних перипетій.)

У той же час у травоїдних зауропод (до яких відносяться знамениті довгошиї гіганти диплодоки, брахіозаври і апатозавры), а також у майазавра ніяких кольорових пігментів в яєчній шкаралупі не виявилося. Однак і диплодоки, і майазавры від птахів відстоять досить далеко. Швидше за все, динозаври з безбарвними яйцями просто закопували їх де-небудь в бруд, подібно нинішнім аллигаторам і черепахам (хоча деякі, як майазавры, цілком могли охороняти те місце, де вони закопали кладку, і навіть потім дбати про дитинчат). А ось ті, чиї яйця були пофарбовані, очевидно, будували пташині відкриті гнізда, і тоді забарвлення шкаралупи допомагала б приховувати яйця від хижаків або ж відрізняти їх від чужих яєць, які могли б підкинути динозаври-зозулі.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що в Патагонії знайшли яйця з ембріонами динозаврів.