Знайдено загальний предок всіх живучих на землі організмів

Опубликованно 10.12.2018 10:42

Знайдено загальний предок всіх живучих на землі організмів

Так званий "Лука", загальний предок всіх існуючих сьогодні організмів, з'явився на Землі приблизно 4,5 мільярда років тому, ще до так званого "пізнього важкого бомбардування". Про це пишуть вчені, що опублікували статтю в журналі Nature Ecology and Evolution.

"Об'єднавши археологічні та генетичні дані, ми показали, що "Лука" жив на зорі історії Землі. Ми припускаємо, що він з'явився майже відразу після того, як Тейя, прародителька Місяця, зіткнулася з нашою планетою. Бактерії і археи розділилися набагато пізніше, приблизно через мільярд років", - розповідає Давид Пізані (Davide Pisani) з Брістольського університету (Великобританія).

Перші живі організми з'явилися на Землі під час архейської ери, і поки що не існує загальноприйнятої точки зору щодо того, як і коли зародилося життя. На сьогоднішній день є кілька викопних свідоцтв того, що мікроби вже існували в первісному океані Землі приблизно 3,4 мільярда років тому, однак багато вчених вважають, що життя могло зародитися набагато раніше цієї позначки.

Відсутність скам'янілих останків бактерій в більш древніх породах змушує геологів і біологів гадати про те, коли це могло статися. Перші намагаються знайти сліди гірських порід, породжених мікробами, а другі – "воскресити" геном так званого "Луки".

Під цим словом еволюціоністи та молекулярні біологи розуміють спільного предка всіх сучасних представників життя на Землі (Last Універсальний Common Ancestor, LUCA), чиї сліди збереглися в ДНК абсолютно всіх нині існуючих організмів. Перші спроби скласти його "портрет" показали, що "Лука" жив не в первинному океані, а у гарячих джерел на суходолі, і був экстремофилом.

Розкриття інших особливостей "Луки", в тому числі і його віку, вимагає значно більших зусиль від генетиків, так як поки що у них немає можливості точно оцінити те, як швидко накопичувались мутації в ДНК перших живих організмів на Землі.

Пізані і його колеги вирішили цю проблему, об'єднавши дані археологічних розкопок, у тому числі інформацію щодо часу появи перших "справжніх" давніх мікробів, з тією інформацією про геномі "Луки", які зараз є на руках у еволюціоністів. Приміром, вік найбільш древніх викопних водоростей залишає 1,56 мільярда років, а еукаріотів, клітин з відокремленим ядром – приблизно 1,61 мільярда років.

Ці розрахунки показали, що "Лука" з'явився несподівано рано в історії Землі – він не міг виникнути пізніше, ніж 3,9 мільярда років тому. Швидше за все, він виник відразу після зіткнення зародка нашої планети і Тейи, "прабабусі" Місяця, що сталося 4,52-4,47 мільярда років тому. Це означає, що наша планета була населеною фактично весь час її існування.

Подібна оцінка віку "Луки" вкрай важлива з тієї причини, що вона означає, що перші мікроби з'явилися на нашій планеті ще до того, як почалася так звана "пізнє важке бомбардування". Подібним чином астрономи називають один з епізодів у житті Землі і Місяця, що почався приблизно 3,9 мільярда років тому, коли їх поверхня практично постійно бомбардировалась великими астероїдами і кометами.

Ці небесні тіла багато дослідників вважають головним джерелом земної води і "цеглинок життя". Відповідно, якщо "Лука" справді з'явився до початку цього бомбардування, то це означає, що життя виникло з "власних" запасів води і органіки Землі, які пережили процес її формування і зіткнення з Тейей. Так це чи ні, перевірити дуже складно без відкриття більш древніх скам'янілостей, підсумовують автори статті.