Названий самий поганий рік в історії людства

Опубликованно 16.01.2019 02:27

Названий самий поганий рік в історії людства

«536 рік — початок одного з найгірших періодів, у який можна було б народитися, якщо не сказати найгірший рік», — стверджує археолог з Гарвардського університету та історик Середньовіччя Майкл Маккормік (Michael McCormick). Дослідження групи вчених, присвячені цьому періоду історії, опубліковано в журналі Antiquity.

На 536-й припав десятий рік правління візантійського імператора Юстиніана Великого: в цей час, крім локальних збройних сутичок, не відбувалося нічого цікавого. А головні події розгорталися над головами людей. Тоді в небі з'явився загадковий туман пилу, повністю заблокировавший сонячні промені, в результаті у світі настала справжня катастрофа: глобальна посуха, неврожай, повсюдний голод і сніг у Китаї влітку.

Вчені вважають, що виною всьому — катастрофічні виверження вулканів, причому не тільки великі випадки в Антарктиді і Гренландії. Завдяки детальному аналізу льодовика Колле-Ньифетти (Colle Gnifetti) на кордоні між Швейцарією та Італією дослідникам вдалося дізнатися багато нового про столітній хаосі, який занурився світ.

Крижані керни (зразок гірської породи, витягнутий із свердловини за допомогою спеціально призначеного для цього виду буріння) — цінний археологічний ресурс, оскільки постійні поклади льоду поступово наростають за рахунок щорічного снігопаду. Це дозволяє вченим знайти крижане родовище певного року і подивитися, що в ті часи відбувалося в атмосфері.

В 536 році вулканічний попіл та інші осіли частинки, звані тефрой, змішалися з крижаним шаром, що свідчить про масштабний вулканічному подію. Гренландський та антарктичні крижані керни свідчили про другому виверженні в 540 році, що ще підлив масла у вогонь, а з приходом в 541-м Юстиніанової чуми, з-за якої у Візантії щодня вмирало по 10 тисяч людей, життя людей перетворилася на справжнє пекло.

На думку вчених, справи стали приходити в норму лише до 640-м: саме тоді дослідники виявили сліди свинцю в льоду. Це означає, що люди почали видобуток і виплавку срібла з свинцевої руди. Ще один яскравий слід був помічений в 660 році, потім — в 695-м. Почалося карбування срібних монет.

Це однозначно показує, що поряд із залишками римських злитків і імпортного металу нова видобуток сприяла виробництву золотих монет, які все більше знецінювалися з збільшенням кількості срібла, і нових срібних монет, які прийшли на зміну золотим. Іншими словами, на відновлення економіки після подій, що почалися в 536 році, у людства пішло більше ста років.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що в Мережу виклали інтерактивну карту всіх битв в історії людства.