Астрономи зняли виривається з галактики вітер

Опубликованно 05.12.2019 00:57

Астрономи зняли виривається з галактики вітер

Досліджуючи вплив вітрів», що вириваються з далекої галактики під назвою Макану, астрономи з США і їх колеги з інших країн зробили нове відкриття. У цьому дослідженні вперше безпосередньо показана роль галактичних вітрів – газу, що викидається з галактики – на формування так званої окологалактической середовища. Вона розташована в областях навколо галактик і грає активну роль в їх еволюції. Унікальна структура галактики Макану – що перекладається як «вітер» з гавайської мови, допомогла зробити це дивовижне відкриття.

«Макану являє собою нетипову галактику, - сказала Елісон Койл (Alison Coil), професор фізики з Каліфорнійського університету в Сан-Дієго, США, і один з авторів цього нового дослідження. – Вона являє собою пізню стадію великого зіткнення двох масивних галактик приблизно однакового розміру. В результаті зіткнення галактик відбулася інтенсифікація зореутворення, і в галактиці Макану виникли потужні потоки галактичного вітру. Формування галактичного вітру можна пояснити складанням потоків вітрів, що випускаються індивідуальними зірками, і внеском з боку вибухів наднових».

Як пояснила Койл, більша частина газу у Всесвіті знаходиться не в самих галактиках, а в навколишньому просторі. Зазвичай, коли астрономи спостерігають галактику, вони не бачать протікання в ній високоенергетичних процесів – таких як великі зіткнення, перегрупування зірок, формування великого числа зірок або виникнення потужних, високошвидкісних галактичних вітрів.

«Хоча такі події можуть відбуватися в ході еволюції галактики, вони найчастіше є короткочасними, - зазначила Койл. – В нашому дослідженні ми спостерігали як раз таке короткочасне за галактичним мірками, але інтенсивне викидання з галактики потоків з газу і пилу».

Койл і її колеги провели спостереження галактики Макану за допомогою нового інструменту Keck Cosmic Web Imager (KCWI), встановленого в обсерваторії ім. Кека, а також космічного телескопа Hubble («Хаббл») і радіообсерваторії Atacama Large Millimeter Array (ALMA). Ці спостереження дозволили встановити наявність іонізованого газоподібного кисню в екстремально великих масштабах, далеко за межами області, що включає зірки в галактиці. Це дозволило дослідникам розрізнити між собою швидкий потік газу, випущений з галактики кілька мільйонів років тому, і газовий потік, викинутий кількома сотнями мільйонів років раніше, який встиг помітно сповільнитися.

Ці потоки «вітру» рухаються з боку галактики в окологалактическое простір, причому їх маса досить велика і складає від одного до 10 відсотків від маси видимої частини галактики, пояснили автори.

Дослідження опубліковане в журналі Nature.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що астрономи змогли спостерігати вітер чорної діри.

Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на Bigmir)net на Facebook і Telegram.