Наші упередження не дають нам знайти інопланетян

Опубликованно 22.01.2020 00:30

Наші упередження не дають нам знайти інопланетян

Якщо б ми виявили докази інопланетного життя, смоли б усвідомити це? Життя на інших планетах може настільки відрізнятися від того, до чого ми звикли, що ми не можемо розпізнати ніяких біологічних сигнатур, які вона виробляє.

В останні роки відбулися зміни в наших теоріях про те, що вважати биосигнатурой і які планети можуть бути придатними для проживання, і подальші зміни неминучі. Але найкраще, що ми дійсно можемо зробити, це інтерпретувати дані, які ми маємо, з нашої поточної теорією пошуку, а не з якоїсь майбутньої ідеєю, якої у нас ще не було.

Це велика проблема для тих, хто займається пошуком позаземного життя. Як сказав Скотт Гауді з Консультативної ради НАСА: “В одному я абсолютно впевнений; тепер, провівши понад 20 років у цій області пошуку екзопланет... чекаю несподіваного“.

Але чи можна “чекати несподіваного“? Багато проривів відбувається випадково: від відкриття пеніциліну до відкриття космічного мікрохвильового фонового випромінювання, що залишилося після Великого вибуху. Вони часто відображають ступінь удачі з боку дослідників. Коли справа доходить до інопланетного життя, достатньо для вчених припустити, що “ми дізнаємося їх, коли побачимо“?

Багато результати говорять нам про те, що очікувати несподіваного надзвичайно складно. “Ми часто пропускаємо те, чого не очікуємо побачити“ , - вважає когнітивний психолог Деніел Саймонс, відомий своєю роботою з неуважною сліпоти . Його експерименти показали, як люди можуть пропустити горилу, стучащую в груди перед їх очима. Подібні експерименти також показують, наскільки ми сліпі до нестандартних гральних карт, таким як чорна четвірка черв'яків. У першому випадку ми пропускаємо горилу, якщо наша увага достатньо зайнято. В останньому випадку ми пропускаємо аномалію, тому що у нас сильні апріорні очікування.

Є також багато відповідних прикладів в історії науки. Філософи описують цей феномен як “теорія, навантажена наглядом“. Те, що ми помічаємо, іноді досить сильно залежить від наших теорій, концепцій, базових переконань і попередніх очікувань. Більше того, те, що ми вважаємо значним, може бути упередженим.

Наприклад, коли вчені вперше виявили докази низького вмісту озону в атмосфері над Антарктидою, вони спочатку відхилили його як недостовірні дані. Без попередньої теоретичної причини очікувати дірку, вчені заздалегідь виключили це. На щастя, вони були налаштовані на подвійну перевірку, і відкриття було зроблено.

Чи може таке статися в пошуках позаземного життя? Вчені, що вивчають планети інших сонячних системах (екзопланети), вражені великою кількістю можливих цілей спостереження, що конкурують за увагу. За останні 10 років вчені виявили понад 3650 планет - більше однієї в день. І з такими місіями, як мисливець за екзопланетами НАСА TESS, ця тенденція буде продовжуватися.

Кожна нова екзопланета багата фізичної і хімічної складністю. Дуже легко уявити собі випадок, коли вчені не перевіряють мета, яка позначена як “не має значення“, але чиє велике значення буде визнано при більш ретельному аналізі або з використанням нестандартного теоретичного підходу.

Однак не варто перебільшувати теоретичну навантаженість спостережень. В ілюзії Мюллера-Лайера лінія, що закінчується наконечниками стріл, що вказують назовні, здається коротшою, ніж однаково довга лінія зі стрілками, спрямованими всередину.

Тим не менш, навіть коли ми точно знаємо, що ці два рядки мають однакову довжину, наше сприйняття залишається незмінним і ілюзія залишається. Точно так само вчений з гострими очима може помітити що-то в даних, навіть якщо теорія говорить, що у них нічого немає. І якщо тільки один вчений побачить щось важливе, досить скоро кожен вчений у цій галузі дізнається про це.

У пошуках позаземного життя вчені повинні бути абсолютно неупередженими. А це означає певну кількість досліджень неосновних ідей і методів. Приклади з минулого науки показують, що неосновні ідеї іноді можуть сильно стримуватися. Космічні агентства, такі як НАСА, повинні витягувати уроки з таких випадків, якщо вони дійсно вірять, що в пошуках інопланетного життя ми повинні очікувати несподіваного“.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що інопланетяни вийдуть на контакт до 2040 року.

Хочете знати важливі та актуальні новини раніше за всіх? Підписуйтесь на Bigmir)net на Facebook і Telegram.