Астрономи знайшли "безсмертну" зірку

Опубликованно 12.11.2017 00:50

Астрономи знайшли

Коли в зірці закінчується термоядерний синтез на ядрах водню, порушується баланс між відцентровими силами і гравітацією і вона колапсує, вибухаючи наднової. Їх відомі тисячі різних типів, і тільки нещодавно серед них з'явилася одна, не пов'язана з остаточною загибеллю зірки. Вибухи її повторюються знову і знову, розповідає стаття, опублікована журналом Nature.

Наднова iPTF14hls була відкрита на Palomar Transient Factory в 2014 р. і виглядала зовсім не примітної, але через кілька місяців вчені з обсерваторії Las Cumbres помітили, що яскравість її після деякого спаду знову зростає. Це виявилося вкрай незвичайним, і велика міжнародна група астрономів на чолі з Иаиром Аркави (Iair Arcavi) використовувала дані обсерваторії Keck. Спектральні лінії iPTF14hls містили лінії водню, вказуючи на наднову II класу. Однак замість того, щоб спалахнути неймовірно яскраво і протягом приблизно півроку згаснути, вона, мабуть, вибухає знову і знову – вчені з подивом помітили низку з п'яти надзвичайно інтенсивних спалахів, так що світність остаточно стала падати лише через два роки.

Зацікавившись незвичайної наднової, автори провели спектральні спостереження її галактики, а також вивчили архівні знімки, виявивши, що вперше спалах можна помітити на даних ще за 1954 р. Зірка якимось чином пережила той вибух, щоб знову спалахнути в 2014-му – понад півстоліття потому.

“Ця наднова порушує все, що, як ми думали, ми знаємо про те, як вони влаштовані, – каже Яір Аркави. – Це найбільша загадка, з якою я зіткнувся за майже десять років вивчення вибухають зірок“. За розрахунками вчених, сама зірка була як мінімум в 50 разів важче Сонця, швидше за все, набагато більш важкою. Можливо, самою важкою, вибух якої ми спостерігали. Саме її жахливий розмір, можливо, робить її поведінку таким дивним – це може бути перший приклад “наднової нестабільною пульсуючої пари“.

У самому справі, деякі теорії пророкують, що в надрах таких надмасивних і надгаряча зірок може утворюватися антиречовину. Це робить їх вкрай нестабільними, змушуючи час від часу вибухати яскравими викидами. Процес може тривати десятиліттями, поки не прийде останній вибух, а зірка не перетвориться на чорну діру. Вважалося, що такі колосальні зірки існували лише в молодий Всесвіту, і те, що одну з них вдалося побачити сьогодні, вчені порівнюють з виявленням живого динозавра. “Ви, швидше за все, запитаєте, чи насправді це динозавр?“ – говорить один з авторів роботи Енді Хоуелл (Andy Howell). Дійсно, ця гіпотеза пояснює далеко не всі дивацтва iPTF14hls – наприклад, її яскравість виявилася вище і зберігається довше, ніж слід було. Її можна спостерігати і досі, і астрономи продовжують стежити за iPTF14hls. Можливо, вони з'ясують, що ми маємо справу з чимось абсолютно новим і непередбачуваним.

Ось як відбувається вибух наднової: