Північ Австралії був частиною Північної Америки

Опубликованно 06.02.2018 12:42

Північ Австралії був частиною Північної Америки

В Австралії нещодавно були виявлені мінерали, які дозволяють пов'язати її - або, принаймні, її частина, - з узбережжям Канади. Схоже, що 1,7 млрд років тому найменший континент був ще менше, а північний схід його був частиною сьогоднішньої Північної Америки. Про це вчені пишуть у статті, опублікованій в журналі Geology.

Насправді знахідка не стала таким вже великим сюрпризом для фахівців. Гіпотези про зв'язок двох континентів з'явилися ще в 1970-х. Тоді вчені припустили, що в суперконтиненте Родинія, який існував між 1,1 млрд і 750 млн років тому і об'єднував всю сушу Землі, вони сусідили. Однак багато деталей пристрою Родинии залишаються предметом дебатів, а зараз мова взагалі йде про ще більш ранньому часу.

У штаті Квінсленд на північно-східній частині Австралії, поблизу Джорджтауна, геологи знайшли дуже незвичні для цієї місцевості мінерали циркону. Відкладення, датовані віком 1,65–1,7 млрд років, виявилися схожими не на пізніші "австралійські" циркони, а на ті, що виявляються на протилежному боці Землі – в Канадському щиті, який охоплює майже весь північний схід Північної Америки і Гренландію. Цей період відноситься до часу існування попереднього суперконтиненту Колумбія.

"Наша робота показує, що близько 1,7 млрд років тому породи Джорджтаунського виступу знаходилися на дні мілководої моря, що належало Північній Америці, – говорить один з авторів дослідження Адам Нордсван (Adam Nordsvan). – Потім він відколовся і з'єднався з областю Маунт-Айзы (міста на заході того ж сучасного австралійського штату Квінсленд, – NS)". Справді, у районі Маунт-Айзы сьогодні розташований невеликий гірський хребет, що утворився, мабуть, при цьому зіткненні. Так само пізніше, в ході еволюції наступного суперконтиненту Родинии, з'єдналися Європа і Азія, сформувавши древні гори Уралу.

Звичайно, це зіткнення не було таким масштабним, як у Європи з Азією мільярд років тому або у Євразії з Індією в наші дні, коли зростають Гімалаї. Тим не менш, це важлива деталь у розкладанні "геологічного пазла", який покаже нам остаточно руху давніх тектонічних плит, минулі і майбутні континенти і суперконтиненти.