Підкорювачів Марса доведеться відмовитися від потомства

Опубликованно 17.06.2018 13:12

Підкорювачів Марса доведеться відмовитися від потомства

Плани колонізації Марса зажадають від перших колоністів істотною жертви – повної відмови від продовження роду і будь-яких інтимних відносин. Адже від цього, як не дивно, буде залежати виживання всього колективу, йдеться в статті, опублікованій в журналі Futures.

“Безумовно, існування автономних колоній на Марсі буде неможливим без самої можливості продовження роду. Однак спроба здійснити це призведе до масі майже нерозв'язних проблем“, — пишуть Рафаель Маркес з Національної лабораторії бионаук в Кампінас (Бразилія) і його колеги.

Експерти в різних космічних областях впевнені, що протягом найближчих 20 років почнеться колонізація Сонячної системи. Відправною крапкою для цього послужать Місяць і Марс. У 2016 році Ілон Маск, глава корпорації SpaceX, розповів світу про своїх масштабних планах колонізації Марса, в рамках яких він планує створити надважку ракету і цілий флот з тисячі багаторазово використовуваних міжпланетних кораблів, які доставлять до кінця сторіччя на Марс близько мільйона людей.

Головною метою всього цього процесу, у визначенні самого Маска, є створення незалежного від Землі і автономного міста-мільйонника на Марсі, який буде забезпечувати самого себе всім необхідним для життя і буде повноцінним соціумом, не поступається спільнот людей на Землі.

Маркес та його колеги задумалися про те, наскільки це можливо в сучасних реаліях, враховуючи не тільки можливі технологічні перешкоди для колонізації Марса, але і біологічні наслідки життя на іншій планеті.

Високий рівень радіації вважається одним з головних перешкод на шляху пілотованих експедицій на Марс. Ще п'ять років тому дані з автономної марсіанської лабораторії Кьюріосіті, зібрані під час польоту на Червону планету, показали, що під час подорожі людина може отримати дозу радіації, яку можна порівняти зі смертельною. Пізніше з'ясувалося, що рівень опромінення поверхні Марса виявився майже таким же, як і в космосі.

Автори статті погоджуються з висновками попередніх досліджень і говорять про те, що радіація буде головним ворогом перших марсіанських колоністів. Незважаючи на потенційну захист самих колоній від іонізуючого випромінювання, вона буде заважати першим жителям Марса добувати ресурси, вивчати планету і здійснювати фактично будь-яку активність на Червоній планеті.

Особливо сильно радіація і відсутність звичної сили тяжіння на Марсі будуть впливати на життя вагітних жінок, чия імунна система і без того перебуває в пригніченому стані під час виношування плоду. Ця небезпечна комбінація може одночасно сприяти як появи дефектів розвитку у дитини, так і підвищувати шанс отримати рак або померти від інфекцій для матері.

Дана проблема буде накладатися на інший важливий аспект життя на Червоній планеті — дуже більшу обмеженість ресурсів. На відміну від Землі, жителі марсіанської колонії просто не зможуть дозволити собі бути абсолютно гуманними і підтримувати життя смертельно хворих людей або дітей з вродженими вадами розвитку.

“Гуманістична ідея про те, що життя людини є найвищою цінністю, не буде працювати на Марсі. Несприятливі умови життя і невеликі розміри популяції колоністів зроблять інтереси колективу більш пріоритетними, ніж благополуччя або життя окремих індивідів“, — повідомляють вчені.

Життя на Марсі може змусити владу колонії ввести систему примусових генетичних перевірок, за допомогою яких буде оцінюватися можливість у тих чи інших пар дати здорове потомство. Цілком можливо, що в деяких випадках колектив буде повністю забороняти носіям особливо несприятливих мутацій продовжувати свій рід і вступати у відносини з протилежною статтю.

Цю проблему, вважають дослідники, вдасться вирішити тільки після того, як буде вирішено питання необхідного рівня захисту від випромінювання. Домогтися цього можна буде як за допомогою технологій, закривши всю планету радіаційним щитом, так і модифікувавши ДНК колоністів, зробивши їх більш стійкими до дії космічних променів, фотонів високої енергії. Після того, як будуть вирішені ці завдання, людство зможе стати повністю «міжпланетним видом», як про це мріяли Ілон Маск і покійний Стівен Хокінг, підсумовують автори статті.