Під льодом супутника Юпітера може бути життя

Опубликованно 06.08.2018 02:00

Під льодом супутника Юпітера може бути життя

Супутник Юпітера Європа вважається одним з найперспективніших тел для пошуку позаземного життя у всій Сонячній системі. Однак його орбіта проходить через радіаційний пояс величезної планети, отримуючи в мільйони разів більше випромінювання, ніж ми на Землі. Наскільки відомо, ніяка життя не може існувати в таких умовах, хоча вона цілком може ховатися під екраном крижаної кори супутника.

Для цього необов'язково навіть опускатися на глибину 10-30 км, де, як передбачається, існує цілий океан рідкої води. Нові оцінки рівня радіації на Європі показують, що приполярні області отримують набагато менше випромінювання, ніж дійсно суворі низькі широти: вже кілька сантиметрів льоду можуть служити достатнім екраном від місцевої радіації. І якщо через кілька років до супутника вирушить місія для пошуку життя, саме там шанси виявити її максимальні.

У статті, опублікованій в журналі Nature Astronomy, Тому Нордхейм (Tom Nordheim) і його співавтори оцінюють можливості виявити потенційні біомаркери на різних ділянках поверхні Європи. У самому справі, навіть якщо життя ховається на важкодоступній глибині нижче крижаної кори, сама кора супутника геологічно активною та постійно оновлюється, і може виносити сліди життєдіяльності ближче до поверхні.

Подальша доля цих молекул – а якщо говорити про життя в єдиній відомій нам формі, то мова йде про амінокислотах та інших досить складних органічних сполуках, – залежить від радіації. За новими розрахунками Нордхейма і його колег, рух Європи по орбіті призводить до нерівномірного розподілу частинок випромінювання з поверхні, і вони утворюють дві «радіаційні лінзи» з центрами в районі екватора в передньому і задньому півкулях.

Рівень випромінювання цілком дозволяє органіці залишатися стабільною на глибині 10-20 см в низьких широтах і аж до 1 см в середніх і високих. Варто згадати, що зараз для запуску в 2024 р. чиновники NASA розглядають проект місії Europa Lander. Апарат повинен бути оснащений спектрометрами і мікроскопом для досліджень зразків, а також буром, розрахованим на глибину до 10 див. Судячи з усього, цього має бути достатньо для виявлення «європейської» життя, – якщо тільки вона є.